Max Verstappen. Fotograf: Steffen Prößdorf
Ett riktigt sömnpiller i Barcelona förvandlades till händelserika sista varv i Spaniens GP.
Piastri stod i pole och höll positionen från start till mål i. Det var ett bra race av mästerskapsledaren, där han aldrig blev riktigt hotad av någon. Norris tappade i andra sidan sin andraplats till Verstappen i första kurvan. Positionen kunde han sedan ta tillbaka, tack vare Red Bull-förarens dåliga grepp.
Gjorde ett aggressivt försök
Red Bull gjorde därmed ett försök på en alternativ strategi, som innebär tre stopp gentemot McLarens två. Verstappen körde i ett högt tempo, medan McLaren-förarna körde mer konservativt. I Viaplays sändning kunde vi höra både Janne Blomqvist och Björn Wirdheim hylla Red Bulls alternativa försök. Detta då de inte ansåg att Red Bulls fart inte hade räckt till på samma strategi.
Motorhaveri bjöd upp till spänning
Mercedesföraren Kimi Antonelli fick se sin helg gå upp i rök när hans motor gav upp på det 55:e varvet. Han parkerade stilla sin bil i kurva tio och en säkerhetsbil kallades ut. Med dryga tio varv kvar av racet valde topptrion att byta däck. Då Red Bull redan hade använt ett extra set däck, hade de inga andra än hårda att tillgå. Ett beslut som Verstappen ifrågasatte på radion.
Kaotisk omstart
Säkerhetsbilen släckte lamporna och grönflaggen skulle viftas ut på varv 61 av 66. I sista sektorn packas dock fältet ihop och Verstappen var ytterst nära att smälla rakt in i framförvarande Norris. När Piastri sedan ryckte hade Red Bull-föraren ingen chans att hänga med på sina hårda däck.
Ut på start-och-mål hade McLaren-förarna redan försvunnit och Verstappen eldade igång sina bakdäck så hårt att han var ytterst nära att krascha. Detta ledde till att Ferraris Leclerc enkelt kunde gå förbi ner mot kurva ett.
Red Bull mot Mercedes igen
I samma kurva, på samma varv fick även Mercedes Russell slagläge på Verstappen. Britten dök på innern och touchade i Verstappen, som innebar att holländaren girade utanför banan. På radion hördes Verstappens ingenjör be honom att släppa tillbaka Russell. I vanlig Verstappen-maner gjordes detta på ett lurigt vis.
I kurva fem släppte Verstappen precis upp Russell jämsides, innan han dök tillbaka. Dyket var dock missbedömt och de kolliderade. Detta ledde till att Russell fick mindre skador på sin bil, medan holländaren släppte förbi britten utan krusiduller senare under varvet.
Kollisionen resulterade dock i ett straff på tio sekunder, vilket gjorde att Verstappen slutligen landade en poäng på en tiondeplats. Tre straffpoäng lades även till på Verstappens konto, vilket gör att han står på 11 poäng under de senaste 12 månaderna. En poäng till innebär ett race avstängning för holländaren.
Dålig helg för Williams – fantastisk för Sauber
Sainz åkte ut redan i kvalets första segment, i en tävling han på förhand flaggade sin oro kring. Racet blev sedan inte bättre för Grove-teamet. Separata kollisioner i starten innebar tidiga stopp med framvingesbyte för både Sainz och Albon. Efter det var de aldrig i slagläge om ett bättre resultat. Spiken i kistan blev när Albon körde sönder sin vinge för en andra gång, när Lawson gjorde en regelrätt omkörning.
Racets utropstecken är dock Saubers Nico Hülkenberg. Inte sedan Imola 2022 har Sauber slutat så högt i resultatlistan, när tysken i dag slutade på en femteplats.
Zhou Guanyu. Fotograf: Steffen Prößdorf