Fotograf: Damian B Oh
2026 närmar sig med stormsteg, så också Genesis intåg i World Endurance Championship (WEC) – Hyundai ett minne blott i WRC?
Hyundai Motor Group är koncernen som äger både Genesis och ett av två fullfjädrade fabriksteam i WRC:s högstaklass, Rally 1. Efter årsskiftet äntrar Genesis Hypercar-klassen i WEC med två bilar. Meriterade långloppsförare som André Lotterer och Pipo Derani är redan klara för teamet och de har även ett förarprogram i European Le Mans Series (ELMS) för att analysera vilka förare som kan vara aktuella för styrning.
Hypercar blev räddningen
På senare år har intresset för WEC växt sig större och större. Detta efter att man frångick det förra reglementet med LMP1-bilar, där Toyota till slut var det enda teamet kvar. Team som Ferrari, Alpine, Aston Martin, BMW, Cadillac, Porsche och Peugeot har nu anslutit sig till Toyota och i framtiden väntar bland annat Genesis, McLaren och Ford. Med dessa starka namn är det ingen skräll att Hyundai vill ta chansen att etablera sig på racing-scenen, men till vilket pris?
Osäker framtid för Hyundai och rally-VM
År 2025 finns det bara två fabriksteam i rally-VMs högsta klass, Toyota och Hyundai. Ford finns också med, men drivs genom Malcolm Wilsons privatägda team M-Sport. Framtiden för sporten är även oviss. Det tänkta reglementet för 2027 inte är klubbat, utan har för närvarande bara riktlinjer. Dessa riktlinjer bygger på lägre kostnader, mer flexibilitet och större konkurrens. Med det nya reglementet önskar FIA (det internationella bilsportförbundet) att team ska kunna basera sina bilar på allt från SUV:ar till Hatchbacks. På sikt ska varje fabrikant kunna välja vilken typ av motor de använder, förbränning, hybrid eller el. Riktlinjerna förväntas omvandlas till ett reglemente i slutet av sommaren och först då går det att sia om vilken framtid WRC har.
Förändring redan till 2025?
I och med Genesis intågande i WEC, råder det viss osäkerhet kring Hyundais fortsatta satsning i WRC. Än har ingen fattat ett beslut, men även om teamet i sig vill fortsätta kommer framtiden avgöras av högkvarteret i Sydkorea. Skulle Hyundai lämna sporten redan efter 2025 års säsong, står Toyota kvar som ensam fabrikant (tillsammans med privatteamet M-Sport Ford). Ett mönster vi sett tidigare, fast då i WEC. Om WRC går samma öde som WEC till mötes får vi acceptera nåt eller några tuffa år. För är det något som historien har lärt oss, är det att när Toyota står ensam stark går vi en ljus horisont till mötes.