Verstappen på utsidan om Piastri i starten av Monacos Grand Prix 2025.

Fotograf: Reuters

Fjolårets race i Monaco var så tråkigt att man till 2025 gjorde en förändring – utan lyckat resultat.

Monacos GP är alltid ett knepigt race. Träning och lördagens kval brukar kunna vara en av säsongens höjdpunkter, medan racet i sig är en tillknäppt historia. I fjolårets race skedde en kollision i starten, vilket gjorde att alla passade på att byta däck direkt efter första varvet. Vad som sedan följde var ett sömnpiller. Förarna körde så långsamt att tempot i Formel 2 var snabbare, men tack vare banans smalhet gick det ändå inte att köra om.

Till i år gjordes därmed en förändring. Varje förare tvingades nu göra minst två stopp i racet, för att inte riskera att en startkrasch förstör den lilla spänning som depåstoppen ändå brukar kunna innebära. Inför start försökte Viaplays reporter, Linnea Magnholt, avkräva teamcheferna på svar om deras planerade strategier. I vanlig F1-anda uteblev några ordentliga svar, men en viss oro kring ett taktiskt kaos fanns absolut bakom ögonen på dem.

Initialt rätt okej, för att vara Monaco

Förutom att Bortoleto kort besökte muren strax innan tunneln, var det ett händelsefattigt startvarv – även om förarna längst bak testade en alternativ strategi med att göra ett tidigt stopp. Först på varv sju fanns det något att notera i anteckningsblocket, Alpines Pierre Gasly hade inga bromsar och for rätt in i Yuki Tsunodas Red Bull. Mirakulöst klarade sig den sistnämnda och kunde fortsätta, medan Gasly fick bryta. Förutom ett tekniskt fel på Fernando Alonsos Aston Martin, präglades sedan loppet av taktiskt mygel.

Taktisk briljans, men hädiskt sportmanship

I omgångar kunde vi se teamkamrater hjälpa varandra skapa luckor. Racing Bulls Liam Lawson backade exempelvis upp fältet så mycket att stallkollegan Isack Hadjar kunde göra två gratisstopp utan att hamna i trafik. Samma strategi gällde även för Williams och Mercedes. De sistnämnda blev dock, för ovanlighetens skull, utan poäng. Detta efter ett misslyckat kval och en taktik som inte bar frukt.

De två obligatoriska stoppen och dess taktiska konsekvenser innebar att enbart fem bilar slutade på ledarvarvet. Av dessa var nionde position och nedåt två varv bakom, medan Mercedesjunioren Kimi Antonelli fick se sig varvad hela tre gånger.

Blandade känslor – ser fram mot Barcelona med försiktighet

Williams Carlos Sainz Jr. var en av flera förare som yttrade sitt missnöjda. För Formula1.com berättade han att detta inte är sättet man vill tävla på – men att det var helt nödvändigt för att teamet skulle ta poäng med båda bilar. Vidare menar han att de måste jobba hårt för att vara snabba i Barcelona, även fast de räknar med att vara långsammare där.

Det går kort och gott att konstatera att F1 antingen ska hålla sig borta från artificiell racing, bryta med Monaco eller acceptera att kvalet är helgens behållning. Nästa race går redan till helgen, på spanska Circuit de Barcelona-Catalunya.

Den här hemsidan använder cookies. Genom att acceptera detta, godkänner du vår användning av cookies.