Den ena startar P5 och den andra P9, chanserna till en tredje vinst för Sverige i Indy 500-historien är möjlig.
På söndag (25 maj) klockan 18:30 får förarna grönflagg i årets Indy 500. 33 bilar är som vanligt till start och våra svenska chaufförer har under föregående helg genomfört ett bra kval. Värnamosonen Felix Rosenqvist startar från position fem, i mitten av andra ledet. Jämte sig har sina två forna teamkamrater från tiden i Chip Ganassi Racing, Alex Palou och Scott Dixon. En hittills problemfri inledning på träning och kval innebär att Rosenqvist kliver in i racet med en bra uppladdning. Detsamma går även att säga om 2022 års vinnare, Marcus Ericsson. Efter ett bra kvalförsök under lördagskvällen gick han, liksom Rosenqvist, vidare till topp 12. Väl där landade den förre F1-föraren på position nio, mycket hjälpt av problem för storteamet Penske.
Fusk och krasch
Team Penske är ett ”powerhouse” i Indycar-sammanhang. Senaste veckan har dock handlat om allt annat än framgång. Nyzeeländaren Scott McLaughlin kraschade hårt i det sista träningspasset inför det avslutande kvalet under lördagen. Bilen gick inte att reparera i tid, utan fjolårets polesitter fick initialt nöja sig med en tolfteplats. Detta skulle dock komma att ändras, då man sekunder innan Will Powers kval fann något märkligt. Teamets dämpare var modifierade och depåpersonalen försökte febrilt att skära bort justeringarna och göra den laglig – utan framgång. Powers bil, liksom den för teamkamraten Josef Newgarden rullades tillbaka i depå och kom inte till start. Modifikationerna som gjorts var regelvidriga och som straff tvingas dessa två starta sist, respektive näst sist i söndagens race.
Fotograf: Michael Allio/Icon Sportswire
Kraschen kan ha varit räddningen
Den tredje Penske-föraren, McLaughlin, kan ha dragit vinstlotten med sin krasch. Teamet påstår att hans bil inte var otillåtet modifierad och inga motbevis fanns heller för detta. Således startar han bättre än den förmodade tolfteplatsen, tack vare att hans båda teamkamrater blivit nedflyttade.
Roger Penske meddelar förändringar
Detta är heller inte första gången som Penske varit i blåsväder. I St. Petersburg 2024 diskvalificerades Newgarden och McLaughlin, medan Power mottog 10s tidsstraff. Detta efter mygel med respektive bild hybridenhet. Teamägaren, tillika grundaren, Roger Penske har tagit tjuren vid hornen och sparkat tre av teamets chefer efter dessa skandaler. Tim Cindric, Ron Ruzewski och Kyle Moyer har fått lämnat organisationen inför årets största race.